Kierunki kształcenia

Projekty i staże

 

Comenius 2009 - 2011

PROGRAM UNII EUROPEJSKIEJ COMENIUS 2009-2011

Chcemy poinformować, że nasza szkoła włącznie z 3 krajami UE uczestniczy w programie pt. "Uczenie się przez całe życie". Program będzie obowiązywał w latach 2009-2011.

Państwa uczestniczące w projekcie:

- Włochy (koordynator projektu),

- Rumunia (partner projektu),

- Turcja (partner projektu),

- Polska (partner projektu).

1. LOGO PROJEKTU

Strona WWW projektu:  http://www.greenparkintheschool.com

2. TYTUŁ PROJEKTU

"Uczenie i nauczanie podczas obcowania z przyrodą w parku"

3.TYP PROJEKTU

Partnerskie Projekty Szkół

4. CELE PROJEKTU

* Głównym celem projektu jest edukacja ekologiczna w szkołach partnerskich.

- promowanie wartości takich jak tolerancja, szacunek dla wartości wyznawanych przez inne narodowości, wspólna pomoc i współpraca międzynarodowa

- propagowanie pro-ekologicznych zachowań oraz szacunku dla niepisanych praw natury

- wzrost świadomości młodzieży, że jeśli zadbają o ochronę środowiska, to będzie to z
korzyścią nie tylko dla nich samych, ale również dla przyszłych pokoleń

-porównanie zmian geoklimatycznych spowodowanych specyficznymi działaniami oraz kultura, zachodzących na terenie każdego z państw biorących udział w projekcie

-wyposażenie uczniów w odpowiednie narzędzia pozwalające na uświadomienie sobie wagi historycznej i ogromnej wartości terenów zielonych

- powstanie w każdej ze szkół partnerskich "zielonej pracowni" z ekspozycją opisanych i scharakteryzowanych roślin, używanej do celów dydaktycznych

- zrealizowanie wycieczki kulturowej dotyczącej zmian w krajobrazie spowodowanych wydarzeniami historycznymi- zainteresowanie uczniów ekologią i środowiskiem naturalnym oraz wpływem wydarzeń historycznych na jego obecny stan

- przeprowadzenie obserwacji okolicy oraz analizy dokumentów historycznych

 

* Grupy docelowe to młodzież w wieku 15-19 lat, a główną poruszaną w projekcie kwestią jest poszanowanie środowiska naturalnego. Przedmioty,

z których wiedza zostanie wykorzystana podczas realizacji projektu to: biologia, historia, geografia oraz technologia informacyjna.

 

* W trakcie zrealizowania celów przeprowadzona zostanie analiza roślinności wybranych parków oraz gleby jak również posadzone nowe drzewa.

5. KOORDYNATOR PROJEKTU

Nazwa szkoły: Istituto di Istruzione Superiore "A.Cecchi"

Państwo: Włochy

Miasto: Pesaro                                                      Zobacz na mapie:TUTAJ 

Adres WWW:  www.provincia.ps.it/ita.cecchi

Krótki opis szkoły:

Instytucja koordynująca Istituto di Istruzione Superiore "A.Cecchi" to średnia szkoła rolnicza położona 3 km od miasta (Pesaro to duże miasto z 90.000 mieszkańców), w pagórkowatych terenach Parku Narodowego San Bartolo. Większość uczniów pochodzi z okolic podmiejskich (Pesaro oraz okoliczne miejscowości) bądź zamieszkuje okoliczne wsie gdzie ich rodziny prowadzą gospodarstwa wiejskie. Niewielki procent to uczniowie różnych narodowości (Europa Wschodnia i kraje Południowej Ameryki).

Uczniowie rozpoczynają szkołę w wieku 14 lat zdobywając wiedzę z dziedziny rolnictwa i środowiska. W trakcie dwóch pierwszych lat nauki uczniowie uczą się przedmiotów ogólnokształcących takich jak język włoski, historia, fizyka, chemia i język angielski. Kolejne trzy lata poświęcone są na naukę przedmiotów zawodowych takich jak: techniki upraw roli, chów zwierząt, ekonomia, topografia, ekologia krajobrazu oraz przetwarzanie produktów pochodzących z upraw. Szkoła współpracuje z lokalnymi stowarzyszeniami oraz samorządem lokalnym Parku Narodowego San Bartolo. Szkoła uczestniczyła w projektach europejskich w przeszłości (3 projekty Comesiusa i 3 projekty z francuskimi szkołami). Położona w pięknym budynku XVII wiecznej willi.

 Posiada ogrody w włoskim stylu wraz z fontannami. Szkoła posiada ziemie uprawną (2 winnice, 2 gaje oliwne, uprawę buraków cukrowych, 2 szklarnie i tunel oraz niewielkie sady jabłkowe, brzoskwiniowe i śliwkowe), las dębowo-sosnowy i ogrody rozmieszczone na powierzchni 25 hektarów. Główne budynki to piwnice z winem, budynki gospodarcze oraz laboratorium, w którym badane są sadzonki roślin ozdobnych.

6. PARTNERZY PROJEKTU

INSTYTUCJA PARTNERSKA I

Nazwa szkoły: GRUPUL SCOLAR AGRICOL "MARCEL GUGUIANU"

Państwo: Rumunia

Miasto: Zorleni                                                     Zobacz na mapie: TUTAJ

Adres WWW:  www.guguianu.ro

Krótki opis szkoły:

Szkoła " Marcel Guguianu" School Group położona jest w obszarze objętym wysokim bezrobociem ze słabo rozwiniętym przemysłem. Większość rodziców uczniów tam uczęszczających pracuje za granicą, w związku z czym szkoła ma za zadanie nie tylko edukacje, ale również wychowanie młodzieży. Pomysł projektu wyrósł z potrzeby rozwijania szacunku dla natury i środowiska. Każdy z krajów europejskich powinien dbać o edukacje ekologiczną młodych, gdyż to oni odziedziczą dziedzictwo Ziemi i będą musieli mądrze gospodarować zasobami naturalnymi, aby żyć w zdrowym środowisku. Dlatego też tak ważne jest kształtowanie postawy ekologicznej od najmłodszych lat. Jest to możliwe, ponieważ każda z biorących udział w projekcie szkół posiada niezbędne zasoby ludzkie (nauczycieli i ekspertów) oraz niezbędne narzędzia (laboratoria, klasopracownie, sprzęt do nauczania ekologii i związanych z nią przedmiotów-biologii, historii, geografii) do praktycznej i teoretycznej nauki w/w zagadnień. Proponowany przez nas projekt umożliwi zaangażowanym w niego uczniom zapoznanie się z florą i fauna obszarów, na których położone są poszczególne szkoły oraz przestudiowanie zmian w klimacie i krajobrazie, które zaszły na skutek ludzkiej interwencji w ich okolicy oraz wyciągniecie stosownych wniosków.

 

INSTYTUCJA PARTNERSKA II

Nazwa szkoły: Masina Őzel Şehzade Mehmet Koleji

Państwo: Turcja

Miasto: Manisa                                                    Zobacz na mapie: TUTAJ

Adres WWW:  www.sehzade.k12.tr

Krótki opis szkoły:

Manisa Ozel "Sehzade Mehrnet" Kolejna to szkoła średnia przygotowująca uczniów do egzaminów na studia, przeprowadzanych w czerwcu każdego roku. Szkoła skupia się na przedmiotach ogólnokształcących takich jak: biologia, historia, chemia, matematyka itd. Pomimo, iż szkoła specjalizuje się w nauczaniu przedmiotów ścisłych, nauczyciele zdając sobie sprawę z knieczności i wagi nauczania ekologii prowadzą koła zainteresowań (biologiczne, fizyki itp) lub kluby ekologiczne. Zainteresowanie kadry pedagogicznej tematem ekologii znajduje swe odzwierciedlenie w szkolnym ogrodzie, który zdobył pierwsze miejsce w konkursie szkolnych ogrodów przeprowadzanym w całym kraju. Nasze oczekiwania związane z projektem to konieczność podniesienia świadomości ekologicznej w lokalnym środowisku oraz na szerszą skalę.Mt. Spili w Menisie to wielki Park Narodowy. Menisa (położona w pobliżu Izmiru - 3-cie co do wielkości miasto w Turcji) słynie z słodko-ostrych ciast z dodatkiem 40 różnych ziół j zbieranych wysoko w górach, w których zamieszkują niedźwiedzie, jelenie oraz inne dzikie zwierzęta.Kolejnym charakterystycznym dla tego obszaru elementem jest rzeka Gediz, która nawadnia winnice i pozostałe pola uprawiane przez okoliczną ludność.

 

INSTYTUCJA PARTNERSKA III

Nazwa szkoły: Zespół Szkół Techniczno-Weterynaryjnych

Państwo: Polska

Miasto: Trzciana                                                   Zobacz na mapie: TUTAJ

Adres WWW:  www.zstw.pl

Krótki opis szkoły:

Zespół Szkół Techniczno-Weterynaryjnych w Trzcianie to szkoła ponadgimnazjalna z 60-letnią tradycją. Szkoła położona jest w południowo-wschodniej Polsce, 13km od Rzeszowa-największego miasta w regionie. Powierzchnia szkoły wynosi 0,7ha. Budynek szkoły otoczony jest malowniczym parkiem, w którym znajduje się zabytkowy pałacyk (obecnie Dom Nauczyciela), budynki gospodarcze oraz internat z 250 miejscami noclegowymi. Szkoła jest dobrze wyposażona i posiada własne samochody oraz plac manewrowy do nauki jazdy. Uczniowie naszej szkoły to młodzież w wieku od 16-19 lat. Większość z nich zamieszkuje tereny wiejskie. Kształcimy w następujących kierunkach: inżynieria środowiska i melioracji, weterynaria, budownictwo, fryzjerstwo, geodezja, żywienie zarówno. Uczymy zarówno przedmiotów ogólnokształcących, takich jak matematyka, fizyka, język polski, j języki obce jak i zawodowych. Nauka trwa 4 lata (3 lata w liceum pożarniczym) po czym uczniowie po zdaniu matury mogą ubiegać się o przyjęcie na studia lub podjąć pracę.

7. ZESPOŁY ROBOCZE

Nazwa zespołu

Rola

Opiekun prowadzący

Wspomaganie informatyczne obróbka danych, strona internetowa, prowadzenie forum, dokumentacja fotograficzna mgr inż. Jacek Szumilas
Redakcyjno-monitorujący artykuły, ankiety, broszury, upowszechnianie, prowadzenie kroniki projektu mgr Jadwiga Szczepańska
Dokumentowania środowiska zielnik, klasopracownia, okazy, identyfikacja fauny i flory, badania środowiska mgr Aneta Jamróz

mgr inż. Stanisława Gronko   

Geograficzno-historyczny zdarzenia historyczne ewolucyjne, ekonomiczne oraz zmiany krajobrazu mgr Monika Oleszczuk
Planowania i organizacja prowadzenie projektu

 

mgr Anna Czarniak        

mgr inż. Marek Maksymowicz

8. REALIZACJA PROGRAMU W NASZEJ SZKOLE

- wyjazd delegacji z naszej szkoły do Włoch 2009r. - Czytaj więcej - TUTAJ

 

- wyjazd przedstawicieli młodzieży  i ich opiekunów  do Turcji 2010r. - Czytaj więcej - TUTAJ

 

- przyjazd wszystkich szkół partnerskich projektu do naszej szkoły 2010r. - Więcej - TUTAJ   Zdjęcia - TUTAJ  

 

- wyjazd przedstawicieli młodzieży i ich opiekunów do Rumunii 2011r. - Więcej - TUTAJ  

         

Organ prowadzący

Wybierz język

English French German Italian Portuguese Russian Spanish

Dziennik elektroniczny

Wirtualny spacer

Na skróty