Zespl Szkl Techniczno-Weterynaryjnych w Trzcianie k.Rzeszowa

Kierunki kształcenia

Projekty i staże

Wyjazd naszych uczniów do Szwecji - Comenius '2013

?Dziesiątka wybranych uczniów wraz z dwójką nauczycieli – panią Anną Czarniak, panem Markiem Maksymowiczem i dyrektorem Januszem Jakubkiem w niedzielę, w godzinach wczesnoporannych wyjechała szkolnym busem z Trzciany na lotnisko w Warszawie. Emocje towarzyszyły nam już od początku, gdyż dla niektórych z nas był to pierwszy w życiu lot samolotem. W Szwecji odebrała nas grupa z Niemiec i wspólnie pojechaliśmy do naszego hotelu w Eskilstunie. Zakwaterowani zostaliśmy w Vilsta Sporthotell – ośrodku sportowo–wypoczynkowym, gdzie do dyspozycji mieliśmy restaurację, salę gimnastyczną, a nawet stok narciarski. W poniedziałek rano udaliśmy się do szwedzkiej szkoły, która zaskoczyła nas atmosferą bardziej przytulnego biura, niż szkoły. Po obejrzeniu prezentacji o Eskilstunie wyruszyliśmy wraz z naszymi kolegami ze Szwecji jako przewodnikami na spacer po mieście. Nie zdawaliśmy sobie sprawy z wielkości tej miejscowości. Szwedzi oprócz zabytków z prezentacji pokazali nam również bary, kluby i inne miejsca, w których lubią spędzać czas. W Eskilstunie zwiedziliśmy też miejscowe zoo, galerię sztuki i Munktell Science Park – gdzie wysłuchaliśmy ciekawego wykładu o młodych przedsiębiorcach i pomysłach na własny biznes. Przez następne dni mogliśmy doświadczyć pięknej, chodź dość mroźnej szwedzkiej zimy. Mróz nie przeszkodził nam jednak w podziwianiu Szwecji i jej zabytków. Podczas naszego pobytu w tym interesującym państwie odwiedziliśmy usytuowane niedaleko Eskilstuny: pałac Stromsholms – jeden z wielu należących do rodziny

królewskiej i Anundshog – cmentarz Wikingów datowany na I w. n. e.  Obowiązkowo pojechaliśmy też na cały dzień do stolicy Szwecji, Sztokholmu. Wielka metropolia wywarła na nas niesamowite wrażenie. Zdecydowanie, najbardziej interesującym punktem tej wycieczki był zamek królewski, mimo że dla zwiedzających udostępniona została zaledwie jego część. Byliśmy zaciekawieni opowieściami naszego przewodnika o życiu rodziny królewskiej i zwyczajach panujących na dworze. Oprócz tego, zwiedziliśmy Gamla Stan – Stare Miasto, które uwiodło nas niezwyk

łym nastrojem, zabytkowymi kamienicami i oświetlonymi, wąskimi alejkami. Masę atrakcji zapewniali nam również nauczyciele – spontanicznie organizując grilla i zabawy na śniegu, wieczór filmowy z jedzeniem meksykańskim  czy zabawną konkurencję, w której zadaniem była wymiana z mieszkańcami Eskilstuny ugotowanego jajka na coś wartościowego. W ostatni wieczór przed wylotem do Polski wspólnie spędzaliśmy czas na kręgielni.

Do kraju wróciliśmy pełni miłych wspomnień i nowych doświadczeń. Poznaliśmy Szwecję ze strony, o której większość z nas nie miała pojęcia. To mroźne, północne państwo okazało się pełne zabytków i urokliwych miejsc, ale też życia i wysoko rozwiniętych miast. Nie możemy się doczekać, kiedy nasi zagraniczni przyjaciele przyjadą w październiku do Polski, byśmy mogli w podzięce pokazać im piękną, polską jesień.

Joanna Diak  Klasa III TW

Zobacz slajdy z prezentacji, którą uczniowie uczestniczący w projekcie prezentowali podczas apelu szkolnego w dniu 27.02.2013r. - TUTAJ. Zobacz więcej zdjęć z wyjazdu do Szwecji - TUTAJ