Zespl Szkl Techniczno-Weterynaryjnych w Trzcianie k.Rzeszowa

Kierunki kształcenia

Projekty i staże

Wyjazd młodzieży naszej szkoły do Niemiec w ramach programu Comenius 2012-2014

W dniach 17 - 24 listopada w Niemczech odbył się pierwszy wyjazd naszych uczniów, w ramach Programu Comenius: OPEN YOUR EYES 2012–2014. Gospodarzem była szkoła: Johann – Conrad – Schlaun – Berufskolleg w Warburgu. Spotkanie, w którym wzięli udział koordynatorzy, nauczyciele oraz wybrani uczniowie ze szkół partnerskich, miało na celu wzajemne poznanie się i opracowanie pierwszej części kalendarza – przewodnika dla młodzieży.

Część ta ma być poświęcona atrakcjom turystycznym goszczącego nas kraju. Tym razem Polacy, Szwedzi i Belgowie mieli okazję poznać kulturę oraz miejsca warte zwiedzenia w okolicach Warburga.
Z naszej szkoły wyjechało dziesięcioro uczniów z panią Anną Czarniak i panią Agnieszką Ćwiek – Frańczak. Do Niemiec wyjechaliśmy 17. 11. 2012 roku naszym szkolnym autobusem. W drodze do Warburga zatrzymaliśmy się na nocleg w Środzie Śląskiej, a następnego dnia w godzinach popołudniowych dotarliśmy na miejsce.
Był to czas niezwykły! Niemcy przywitały nas całkiem przyjemną jak na ta porę roku pogodą. W trakcie naszego pobytu świeciło słońce i temperatura pozwalała na długie spacery,  podczas których poznawaliśmy najbardziej charakterystyczne miejsca regionu. Podążając wzdłuż potoków i kanałów Paderborn , wspinając się na wzgórza spokojnego i pełnego uroku Warburga oraz oglądając podczas wycieczki objazdowej Kassel, nie dało się nie poddać wrażeniu, ze Niemcy to kraj, w którym nowoczesność przeplata się z wszechobecną historią i tradycją.
Każdy dzień był bardzo bogaty w wydarzenia. Przedpołudnia spędzaliśmy zwykle w szkole, która podobnie jak my, realizuje projekt edukacyjny. Tam odbywały się zajęcia warsztatowe, które miały na celu zbudowanie trwałych relacji opartych o wzajemną tolerancję i akceptację inności kulturowej. Językiem, w którym komunikowaliśmy się był język angielski. W programie pierwszego dnia były warsztaty, prezentacje multimedialne, a także zwiedzanie starówki oraz nowoczesnej części Warburga. Miasto urzekło nas piękną, historyczną architekturą i malowniczym położeniem w dorzeczu Diemel. W Kirchberghof, miejscu naszego zakwaterowania, zawsze czekał na nas pyszny gorący posiłek ze słodkim deserem. Uczniowie mieli do dyspozycji w pełni wyposażoną salę gimnastyczną, salę gier ze stołem bilardowym oraz przytulną kawiarenkę, w której mogli usiąść i wymienić się doświadczeniami z całego dnia przy dźwiękach muzyki.
Podczas naszego pobytu w Niemczech zwiedziliśmy też  fabrykę Kobusch, w której obserwowaliśmy proces wytwarzania opakowań dla produktów spożywczych, chemicznych i innych. Jedną z licznych atrakcji był wyjazd na lodowisko w Beverungen. Byliśmy także w Paderborn, mieście,  które w  1996 roku odwiedził Jan Paweł II. Miasto to położone jest w sercu Niemiec, między terenem nizinnym a górami. Jest tam wiele parków i zielonej przestrzeni oraz niezliczone ilości uroczych źródełek rzeki Pader. Słynne zabytki warte zobaczenia to m. in.: resztki pałacu cesarskiego z XI-XII wieku, ratusz renesansowy, dom Adama i Ewy, w którym znajduje się w nim Miejskie Muzeum Historyczne oraz katedra późnogotycka. Organizatorzy spotkania przygotowali też dla wszystkich grup sportowe rozgrywki olimpijskie takie jak.: jazda na nartach, farmer i kurczaki, skoki z piłką i inne. Była świetna zabawa, mnóstwo śmiechu, radości i oczywiście zdrowej rywalizacji.
Kolejnym punktem programu była jedna z największych fabryk Volkswagena w Niemczech, która mieści się na obrzeżach Kassel. Produkuje się tam między innymi skrzynie biegów oraz silniki dostarczane dla koncernu VW na całym świecie. Po wizycie w fabryce VW udaliśmy się na zwiedzanie Kassel, które na pierwszy rzut oka wydaje się zwyczajnym dużym miastem. Nic bardziej mylnego. Kassel oferuje coś dla każdego: obok pałaców, fontann i licznych parków przyciąga tu Documenta – jedna z największych wystaw sztuki współczesnej. To ponadto miejsce, gdzie mieszkali bracia Grimm. Warto też zaznaczyć, że nad metropolią króluje potężny Herkules, a z parku Bergpark Wilhelmshöhe rozciąga się fantastyczny widok na panoramę Kassel. Wszystkim bardzo podobało się to miasto i zgodnie stwierdziliśmy, że warto by było tam wrócić i zwiedzić go dokładniej. Nas jednak ograniczał czas, bowiem następnego  dnia wyjeżdżaliśmy do Polski.

Przed wyjazdem wykonaliśmy ostatnie zadanie jakim było zaprojektowanie i zrobienie plakatu podsumowującego nasz pobyt. Potem nastąpiła wymiana adresów, maili, numerów telefonów, podarunków, uściski i pożegnanie. Wizyta w Niemczech niewątpliwie zapadnie nam na długo w pamięci dzięki gościnności Niemców, ich otwartości i atrakcjom jakie zostały nam zapewnione. Sądzimy, że realizacja projektów Comenius jest doskonałym sposobem kształtowania w młodzieży otwartości wobec tego, co nowe i mało znane. Daje możliwość rozwijania zainteresowań i poznania innych krajów europejskich. Uczy również wyrażania własnego zdania, opinii i krytycznej oceny rzeczywistości. Udział w projekcie to także źródło motywacji do nauki języka angielskiego oraz zrozumienia odmienności innych narodowości i wzajemnej tolerancji. Z niecierpliwością oczekujemy więc i przygotowujemy się do kolejnego wyjazdu. W styczniu 2013 roku nasi uczniowie będą gośćmi szkoły partnerskiej w Eskilstunie w Szwecji. Możemy zapewnić, że niezwłocznie po powrocie do kraju zamieścimy obszerną relację z naszego pobytu.