Listopad – miesiąc świadomości ADHD
Listopad to miesiąc świadomości ADHD – czasu, w którym szczególnie zwracamy uwagę na zrozumienie i akceptację osób z tym zaburzeniem neurorozwojowym. Z tej okazji w naszej szkole została przygotowana specjalna gazetka edukacyjna poświęcona tematyce ADHD.
Celem tej inicjatywy było poszerzenie wiedzy uczniów o tym, czym jest ADHD, jakie są jego objawy oraz w jaki sposób wpływa na codzienne funkcjonowanie osób, które z nim żyją.
ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) to zaburzenie neurorozwojowe, które objawia się między innymi: trudnościami w skupieniu uwagi, impulsywnością, nadmierną aktywnością. Nie jest to kwestia lenistwa czy braku wychowania – to odmienny sposób funkcjonowania mózgu, który wymaga zrozumienia, wsparcia i odpowiednich strategii.
Według danych, około 5–7% dzieci w wieku szkolnym w Polsce zmaga się z objawami ADHD. Co istotne, aż 60% osób z diagnozą w dzieciństwie doświadcza objawów również w dorosłości. To pokazuje, jak ważne jest wsparcie na każdym etapie życia – od szkoły po dorosłość.
W gazetce podkreślono również ogromną rolę sportu i ruchu w codziennym funkcjonowaniu osób z ADHD. Aktywność fizyczna pomaga: poprawić koncentrację, rozładować napięcie i nadmiar energii, zwiększyć poczucie własnej skuteczności i motywację.
Jak szkoła i uczniowie mogą wspierać osoby z ADHD? Uczniowie z ADHD potrzebują przede wszystkim zrozumienia, życzliwości i dobrze dopasowanego wsparcia. Pomocne strategie to m.in.: dzielenie zadań na mniejsze etapy, jasne instrukcje, regularne przerwy w nauce, pozytywne wzmocnienia i pochwały. Szkoła odgrywa tu ogromną rolę – dzięki odpowiednim metodom pracy, empatii nauczycieli i wsparciu rówieśników uczniowie z ADHD mogą rozwijać skrzydła i odnosić sukcesy.
W gazetce znalazła się również inspirująca część poświęcona znanym osobom z ADHD – sportowcom, tancerzom, przedsiębiorcom i artystom, którzy mimo (a często dzięki!) swojemu ADHD osiągnęli ogromne sukcesy. Wśród nich są m.in. znani piłkarze, olimpijczycy, choreografowie
i przedsiębiorcy. Ich przykłady pokazują, że z ADHD można realizować marzenia i plany życiowe.
Na zakończenie obalono najczęstsze mity dotyczące ADHD, takie jak:
• „ADHD to tylko wymówka dla leniwych dzieci” – fałsz! ADHD to realne zaburzenie neurorozwojowe a nie kwestia wychowania.
• „ADHD dotyczy tylko chłopców” – fałsz! Coraz częściej diagnozuje się je również u dziewcząt, choć objawy mogą wyglądać nieco inaczej.
• „Dzieci z ADHD nie mogą osiągnąć sukcesu w szkole” – fałsz! Przy odpowiednim wsparciu mogą rozwijać swoje talenty i osiągać świetne wyniki.
Celem gazetki było zwiększenie świadomości wśród uczniów i nauczycieli, że ADHD to zaburzenie neurorozwojowe, które dotyczy wielu dzieci i dorosłych – ale nie przekreśla marzeń ani możliwości. Zrozumienie, akceptacja i wsparcie to klucz do tego, by każdy uczeń – niezależnie od swoich trudności – mógł rozwinąć pełnię swojego potencjału.
Nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne
mgr Katarzyna Snopek
Galeria zdjęć: https://photos.app.goo.gl/YmVen8UAvoiEPVrt5































![Validate my RSS feed [Valid RSS]](http://www.zstw.pl/sites/default/files/images/valid-rss-rogers.png)