Zespl Szkl Techniczno-Weterynaryjnych w Trzcianie k.Rzeszowa

Szkoła w rankingach

Kierunki kształcenia

Projekty i staże

 

Listopad – miesiąc świadomości ADHD

Listopad to miesiąc świadomości ADHD – czasu, w którym szczególnie zwracamy uwagę na zrozumienie i akceptację osób z tym zaburzeniem neurorozwojowym. Z tej okazji w naszej szkole została przygotowana specjalna gazetka edukacyjna poświęcona tematyce ADHD.

Celem tej inicjatywy było poszerzenie wiedzy uczniów o tym, czym jest ADHD, jakie są jego objawy oraz w jaki sposób wpływa na codzienne funkcjonowanie osób, które z nim żyją.

ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) to zaburzenie neurorozwojowe, które objawia się między innymi: trudnościami w skupieniu uwagi, impulsywnością, nadmierną aktywnością. Nie jest to kwestia lenistwa czy braku wychowania – to odmienny sposób funkcjonowania mózgu, który wymaga zrozumienia, wsparcia i odpowiednich strategii.

Według danych, około 5–7% dzieci w wieku szkolnym w Polsce zmaga się z objawami ADHD. Co istotne, aż 60% osób z diagnozą w dzieciństwie doświadcza objawów również w dorosłości. To pokazuje, jak ważne jest wsparcie na każdym etapie życia – od szkoły po dorosłość.

W gazetce podkreślono również ogromną rolę sportu i ruchu w codziennym funkcjonowaniu osób z ADHD. Aktywność fizyczna pomaga: poprawić koncentrację, rozładować napięcie i nadmiar energii, zwiększyć poczucie własnej skuteczności i motywację.

Jak szkoła i uczniowie mogą wspierać osoby z ADHD? Uczniowie z ADHD potrzebują przede wszystkim zrozumienia, życzliwości i dobrze dopasowanego wsparcia. Pomocne strategie to m.in.: dzielenie zadań na mniejsze etapy, jasne instrukcje, regularne przerwy w nauce, pozytywne wzmocnienia i pochwały. Szkoła odgrywa tu ogromną rolę – dzięki odpowiednim metodom pracy, empatii nauczycieli i wsparciu rówieśników uczniowie z ADHD mogą rozwijać skrzydła i odnosić sukcesy.

W gazetce znalazła się również inspirująca część poświęcona znanym osobom z ADHD – sportowcom, tancerzom, przedsiębiorcom i artystom, którzy mimo (a często dzięki!) swojemu ADHD osiągnęli ogromne sukcesy. Wśród nich są m.in. znani piłkarze, olimpijczycy, choreografowie
i przedsiębiorcy. Ich przykłady pokazują, że z ADHD można realizować marzenia i plany życiowe.

Na zakończenie obalono najczęstsze mity dotyczące ADHD, takie jak:
• „ADHD to tylko wymówka dla leniwych dzieci” – fałsz! ADHD to realne zaburzenie neurorozwojowe a nie kwestia wychowania.
• „ADHD dotyczy tylko chłopców” – fałsz! Coraz częściej diagnozuje się je również u dziewcząt, choć objawy mogą wyglądać nieco inaczej.
• „Dzieci z ADHD nie mogą osiągnąć sukcesu w szkole” – fałsz! Przy odpowiednim wsparciu mogą rozwijać swoje talenty i osiągać świetne wyniki.

Celem gazetki było zwiększenie świadomości wśród uczniów i nauczycieli, że ADHD to zaburzenie neurorozwojowe, które dotyczy wielu dzieci i dorosłych – ale nie przekreśla marzeń ani możliwości. Zrozumienie, akceptacja i wsparcie to klucz do tego, by każdy uczeń – niezależnie od swoich trudności – mógł rozwinąć pełnię swojego potencjału.

Nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne                                         
mgr Katarzyna Snopek

Galeria zdjęć: https://photos.app.goo.gl/YmVen8UAvoiEPVrt5

Organ prowadzący

BCU

Wybierz język

English French German Italian Portuguese Russian Spanish

Dziennik elektroniczny

Wirtualny spacer

Na skróty